Richard beleeft China

Bitterballen, balkenende en bier

Het is zon, het is feest, het is Shanghai! Het lekkere weer is hier eindelijk doorgebroken. Na twee weken tegen grauwe en grijze wolken aangekeken te hebben zie ik nu eindelijk een zonnetje en blauwe lucht. De timing kon ook niet beter, want ook hier hebben we Koninginnedag gevierd. We waren namelijk uitgenodigd op een decadent feestje van het Nederlandse consulaat. Natuurlijk kwamen we allemaal in onze spiksplinternieuwe maatpakken en jurkjes aanwandelen en na enkele drankjes en bitterballen kwam onze eigen Jan Peter Balkenende ook op het toneel. Hij hield een kleine toespraak over Nederlanders in Shanghai/China en mengde zich vervolgens (met zijn bodyguards) in de gezelligheid. Ook ik heb even met hem staan praten en eigenlijk is hij best aardig.

Na een groepsfoto met Balkie en onze gehele groep studenten was het echter tijd om voor ons project te gaan netwerken. We hadden namelijk contacten nodig bij Chinese ziekenhuizen. Zonder contacten krijgen we namelijk geen informatie. Gelukkig kwam ik samen met een ander projectlid al snel in contact met een groepje studenten die al een tijdje bezig zijn met een onderzoek in Chinese ziekenhuizen. Hun bevestigde nog eens hoe moeilijk overheidsinstellingen met informatie geven zijn, maar konden ons wel goed helpen. Er zit gelukkig dus weer wat vaart achter het project. Dat mag ook wel, want onze projectbegeleider is ook voor een weekje in China om onze voortgang te bekijken. De rest van de koningendag werd gevuld met het bezoeken van een markt met nep merken en een flinke nacht stappen. Ik kwam ongeveer om zes uur het hotel in rollen en dat betekend dat het een gezellige avond was.

Naast flink gefeest te hebben zijn we ook in een gedeelte van het oude Shanghai geweest. Dit gedeelte is helemaal opgeknapt en vol gepropt met winkeltjes. Achter deze winkeltjes was echter ook nog een tuin die nog wel helemaal op het ouderwetse China leek. Mooie gebouwtjes, tuinen en verdedigingsmuren kwamen voorbij. Als je ergens tot rust komt is het wel in zo'n oud Chinees tuintje (al moet je wel de toeristen om je heen even vergeten).

Dit is natuurlijk lang niet alles wat ik de laatste paar dagen in Shanghai heb uitgespookt. Elke dag zit weer propvol met dingen die we willen doen. Veel activiteiten, maar ook gewoon eten, opzoek naar leuke plekjes om wat te drinken of gewoon shoppen in fake markets. Over het eten heb ik nog wel wat te zeggen, want drie keer per dag Chinees is echt te veel en we zijn dus druk opzoek naar alternatieven. Zo ontbijt ik hier met het meest normale brood en jam dat er te vinden is, maar helaas nog steeds niet heel erg lekker is. De lunch is echter wel vaak Chinees eten en in de avond eten we of in een Chinees restaurantje of bij een pizzahut/ander Westers restaurant.

De laatste paar dagen in deze geweldige stad zijn echter al weer aangebroken. Ik schrijf dit bericht namelijk om 1 uur in de nacht op woensdag en aankomende zaterdag vertrekken we om één week rond te reizen en één week in Beijing te vertoeven. Aan de ene kant heb ik heel veel zin in de reis, maar één of twee weekjes langer in Shanghai had ook geen straf geweest. Het stadsleven, de Chinese mensen, de cultuur, maar ook de moderne wereld is namelijk zo fijn door elkaar gemixt. De laatste paar dagen hier zullen gelukkig even leuk zijn als de vorige. Zo gaan we namelijk een dag naar de Expo en naar de opening van een dakterras met uitzicht op de skyline.

je pa en ma

slaap jij nog wel??wat een belevenissen.
het is nu bij ons rot weer koud en nat.
heb je nog tijd om op skype te komen??.
geniet van je laatste dagen in shanghai.
groetjes uit holland.

:P niekus:P