Richard beleeft China

Op reis dag 1: Shanghai

\Er zijn vier weken voorbij en dat betekende dat het tijd was om Shanghai te verlaten en op weg naar Beijing te gaan. Komende week zullen we op weg allerhande activiteiten gaan doen en stadjes bezoeken en daarna is het nog tijd om een weekje in Beijing zelf te verblijven. Aan de ene kant is het heel jammer om Shanghai te verlaten, want er is nog zoveel in de stad te doen. Maar Shanghai is aan de andere kant ook niet het echte China. De stad is zo modern dat je niet het gevoel hebt dat je echt in China bent. We gaan nu echt het platteland op en dus het echte China dus verkennen.

De eerste reisdag zit er inmiddels al op en we zijn nog steeds in Shanghai, terwijl we wel een aardige reis achter de rug hebben. Om 8:30 was het tijd om onze kamer op de campus te verlaten en in een net iets te klein busje te stappen. We gingen op weg naar een nieuwe haven van Shanghai. Tijdens deze reis kwamen we over een brug van 32 kilometer lang. Deze brug lag niet over een rivier heen, maar over een gedeelte van de zee. De haven zelf was niet zo heel spannend, want er was naast één hele boot en eindeloze rij met zeecontainers niet heel erg veel bedrijvigheid. De haven is namelijk aardig nieuwe en nog niet heel er populair. Het was echter wel leuk om even de zee te zien en ook de aanleg van de haven was interessant. De hele haven ligt namelijk op opgespoten zand en eilandjes. In totaal zijn er 42 verschillende eilandjes opgegaan in deze haven.

Na dit eerste bezoekje gingen we op weg naar een oud gedeelte van de stad Shanghai. 100 jaar geleden was Shanghai namelijk nog maar een vissersdorpje, terwijl het nu een wereldstad van 20,000,000 inwoners is, en een klein gedeelte van dit dorpje is nog intact. De oude stad was leuk om te zien en het was helemaal niet toeristisch. De inwoners zaten ons daarom aardig vaak aan te staren en wij op onze beurt hun natuurlijk ook. Hun levenswijze is namelijk heel anders dan we gewend zijn en tot nu toe in China hebben gezien. Alles gaat lekker rustig en eten is belangrijker dan werken. De stukken geitenvlees worden op straat klaargemaakt en van kaartspelletjes doen waren de inwoners niet vies.

Na het drinken van wat thee in een theehuisje, het zien van de dorpsgek en het maken van vele foto's was het echter al weer tijd om naar het hotel te gaan. Het hotel lag naar onze verbazing heel dicht bij de bund (de plaats om uit te gaan en leuke dingen te doen) en na het eten bij een restaurant wat het best te vergelijken is met een mix tussen Chinees en Thaise eten was het plan dus om voor de laatste keer de stad nog in te gaan. Dit pakte helaas niet helemaal als gepland uit, want The Mint (één van de beste clubs van de stad) was gesloten voor een feestje voor genodigden en de clubs die we daarna uitprobeerde waren niet heel erg spannend. Na het bestellen van een Mac menuutje lagen we dus toch nog aardig op tijd in bed.

je pa en ma

hoy richard,
leuk dat je nu het oude china gaat verkennen,we hebben vandaag je kaart uit shang hai gekregen.
het is hier erg koud voor de maand mei net 10 graden,niets aan verder gaat alles zijn gangetje oma jetje haar huisje is leeg heel raar .we kijken uit naar het volgende verhaal , heel veel plezier en tot horens

Richard

Dat kaartje heeft er dus ongeveer twee weken over gedaan, maar gelukkig is hij aangekomen. Het weer hier is gelukkig heel goed en de hotels zijn ook goed te doen. Het reizen in de bus is wel vermoeiend, want slapen doe je daar niet echt.